![Deregulacje w mediach klasycznych i społecznościowych [© MrJayW z Pixabay] Deregulacje w mediach klasycznych i społecznościowych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/deregulacja/Deregulacje-w-mediach-klasycznych-i-spolecznosciowych-265791-200x133crop.jpg)
Ile wzmianek o deregulacji pojawiło się w mediach społecznościowych? © MrJayW z Pixabay
Przeczytaj także: Ostatnie Pokolenie w mediach
Medialność tematu deregulacji w liczbach
Na potrzeby raportu przeanalizowano dane z ponad tysiąca tytułów prasowych, 200 stacji RTV, 5 mln stron internetowych oraz z publicznych kanałów w social mediach, w tym z Facebooka i portalu X.
W całym 2024 roku w mediach klasycznych o „deregulacji w gospodarce” ukazało się ponad 13 tys. publikacji. Konferencja Donalda Tuska i publiczne zwrócenie się do Rafała Brzoski z prośbą o wsparcie w tym procesie spowodowała olbrzymi wzrost zainteresowania tematem. W ciągu zaledwie czterech tygodni po konferencji ukazało się ponad 15 tys. przekazów, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu do całego ubiegłego roku. Temat zainteresował najbardziej opiniotwórcze media, co przełożyło się na przekaz o dużej wartości medialnej – zasięg badanych przekazów wzrósł aż o 83%, a osiągnięty łączny zasięg 512 mln oznacza, że każda osoba powyżej 15 roku życia mogła się zetknąć z informacją na temat deregulacji średnio 20 razy.
fot. mat. prasowe
Deregulacja w mediach klasycznych
W całym 2024 roku w mediach klasycznych o „deregulacji w gospodarce” ukazało się ponad 13 tys. publikacji. Konferencja Donalda Tuska i publiczne zwrócenie się do Rafała Brzoski z prośbą o wsparcie w tym procesie spowodowała olbrzymi wzrost zainteresowania tematem.
Temat deregulacji w gospodarce niewątpliwie zdominował media klasyczne. Ponadto, liczba wpisów w social mediach wskazuje, że kwestia ta była także w centrum zainteresowania zwykłych obywateli. W badanym okresie łączny zasięg postów o deregulacji wyniósł 135 mln.
fot. mat. prasowe
Podsumowanie wskaźników medialnych
Temat deregulacji w gospodarce niewątpliwie zdominował media klasyczne. Ponadto, liczba wpisów w social mediach wskazuje, że kwestia ta była także w centrum zainteresowania zwykłych obywateli.
Gospodarka bardziej medialnym tematem niż Robert Lewandowski?
Aby lepiej zobrazować siłę informacji o deregulacji w gospodarce, Instytut Monitorowania Mediów porównał dane nt. medialności tematu deregulacji do popularności takich marek jak Orlen czy Robert Lewandowski z pierwszych 4 tygodni od ogłoszenia planów deregulacyjnych przez premiera Donalda Tuska. Analizując zasięg informacji o Orlenie, okazał się on niższy (pomimo większej liczby publikacji), ponieważ temat deregulacji był szeroko komentowany w opiniotwórczych mediach głównego nurtu. Deregulacja wygrała także z Robertem Lewandowskim pod względem wartości reklamowej oraz samej liczby publikacji. To pokazuje, że temat deregulacji w gospodarce stał się jednym z wiodących w dyskursie medialnym.
fot. mat. prasowe
Deregulacja vs Orlen i Robert Lewandowski
Analizując zasięg informacji o Orlenie, okazał się on niższy (pomimo większej liczby publikacji), ponieważ temat deregulacji był szeroko komentowany w opiniotwórczych mediach głównego nurtu.
Fala pozytywnych komentarzy po medialnym geście Tuska
W badanym okresie zdecydowanie więcej materiałów miało wydźwięk pozytywny niż negatywny. Rozkład materiałów o „deregulacji w gospodarce” w poszczególnych mediach był naturalny – publikacje ukazywały się głównie w internecie, ale też były dobrze widoczne mediach wysokozasięgowych, takich jak telewizja i radio. Temat okazał się interesujący zarówno dla mediów ogólnopolskich jak i regionalnych. Niemal połowa publikowanych treści ukazała się w źródłach lokalnych, co świadczy o tym, jak szeroko rozprzestrzenia się informacja o rządowych planach wobec gospodarki.
fot. mat. prasowe
Podstawowe statystyki - media klasyczne
Rozkład materiałów o „deregulacji w gospodarce” w poszczególnych mediach był naturalny – publikacje ukazywały się głównie w internecie, ale też były dobrze widoczne mediach wysokozasięgowych, takich jak telewizja i radio.
Jednocześnie w mediach kojarzonych z opozycją pojawiło się wiele materiałów o wydźwięku negatywnym, co świadczy o tym, że dyskusja o deregulacji może także stanowić element gry politycznej.
fot. mat. prasowe
Deregulacja - nagłówki mediów kojarzonych z prawicą
W mediach kojarzonych z opozycją pojawiło się wiele materiałów o wydźwięku negatywnym, co świadczy o tym, że dyskusja o deregulacji może także stanowić element gry politycznej.
fot. mat. prasowe
Jak przedstawiano deregulację?
Co na to obywatele?
Na podstawie analizy danych z mediów społecznościowych można zaobserwować, że gospodarka i deregulacja nie są dla Polaków nudnym tematem. Świadczy o tym liczba interakcji w mediach społecznościowych. Na 15 tys. wpisów, które ukazały się w social mediach, przypadło prawie milion komentarzy, reakcji oraz udostępnień treści związanych z deregulacją.
fot. mat. prasowe
Deregulacja w mediach społecznościowych
Na 15 tys. wpisów, które ukazały się w social mediach, przypadło prawie milion komentarzy, reakcji oraz udostępnień treści związanych z deregulacją.
Kluczowe wątki w przekazach medialnych
Badanie IBRIS[1] pokazuje, że aż 73% Polaków oczekuje zmniejszenia biurokracji. Temat deregulacji zyskał popularność na fali zmian w USA oraz działalności Elona Muska – stąd w wielu treściach z badanego okresu porównuje się Rafała Brzoskę do założyciela Tesli. Znaczną część doniesień medialnych stanowi również relacja między premierem Donaldem Tuskiem a Rafałem Brzoską.
fot. mat. prasowe
Deregulacja jako element strategii gospodarczej lub kampanii politycznej
Znaczną część doniesień medialnych stanowi również relacja między premierem Donaldem Tuskiem a Rafałem Brzoską.
Rafał Brzoska jako „polski Elon Musk”
Omawiając temat deregulacji, nie można pominąć roli Rafała Brzoski, który w mediach zyskał określenie „polskiego Elona Muska”. Poniższy wykres przedstawia, jaki odsetek materiałów o deregulacji nawiązuje do tego biznesmena. Na podstawie danych widać, że założyciel InPostu jest ewidentnie kojarzony z rządowym projektem.
Z jednej strony może to stanowić szansę, ale z drugiej strony – zagrożenie wizerunkowe oraz biznesowe w przypadku niepowodzenia projektu - zauważa Paweł Sanowski, prezes IMM.
fot. mat. prasowe
Deregulacja vs Rafał Brzoska w kontekście deregulacji
Na podstawie danych widać, że założyciel InPostu jest ewidentnie kojarzony z rządowym projektem.
Jak zauważa Paweł Sanowski, prezes IMM:
Z danych IMM wynika, że oczekiwania społeczne wobec planów deregulacyjnych są bardzo duże, a zainteresowanie tematem w mediach ogromne. To stawia przed rządem wysokie wymagania, by realizacja projektu nie okazała się rozczarowaniem. Ewentualne niepowodzenie może nieść negatywne konsekwencje zarówno dla inicjatorów – czyli rządu – jak i dla marki osobistej Rafała Brzoski.
[1] https://ibris.pl/polacy-deregulacja/
![Szymon Hołownia - marszałek Sejmu, król mediów [© pixabay.com] Szymon Hołownia - marszałek Sejmu, król mediów](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/media/Szymon-Holownia-marszalek-Sejmu-krol-mediow-256637-150x100crop.png)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)