-
Wakacje 2021: jakie podejście do urlopu w czasie pandemii?
W tym roku wakacje się nam po prostu należą. Z takiego właśnie założenia wychodzi dziś gros Polaków, zmęczonych miesiącami lockdownów i obostrzeń. Czy jednak rzeczywiście zrekompensujemy sobie straty z zeszłego roku, czy raczej ciągle żyjemy w obawie przed kolejną falą zakażeń? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi najświeższa porcja wyników ...
-
Ameryka Łacińska szansą polskiego eksportu. Na co uważać?
Polski eksport w coraz większym stopniu zwraca się ku krajom Ameryki Łacińskiej. Tylko na przestrzeni czterech pierwszych miesięcy bieżącego roku obroty handlowe z Meksykiem, Chile i Argentyną odnotowały pokaźny, bo kilkudziesięcioprocentowy wzrost. Okazuje się również, że w ubiegłym roku najbardziej zorientowana na poszukiwanie nowych rynków ...
-
Producenci opakowań kontra kryzys: kto ma przewagę?
O tym, że skala produkcji polskich opakowań jest tak duża, że z powodzeniem można nazywać nasz kraj europejskim potentatem opakowaniowym, mówiło się już przed pandemią, która doprowadziła do potężnych zawirowań w wielu branżach. Czy producenci opakowań silnie je odczuli, czy też udało im się wyjść z koronakryzysu obronną ręką? Odpowiedzi na to ...
-
Specjalista czy specjalistka? Rynek pracy i feminatywy
Specjalista czy specjalistka? Programista czy programistka? Prawnik czy prawniczka? Psycholog czy psycholożka? Ekspert czy ekspertka? Dyskusja o zasadności używania feminatywów określających nazwy zawodów i stanowisk pracy trwa w naszym kraju już od dłuższego czasu. Rada Języka Polskiego uważa, że dążeniu do symetrii w nazwach należy przypisać ...
-
Wartość 960 największych inwestycji w Polsce to 682 mld zł
Kontynuacja ambitnych programów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej, konieczność transformacji energetycznej polskiej gospodarki oraz utrzymująca się dobra kondycja budownictwa mieszkaniowego powodują, że potencjał polskiego rynku budowlanego w perspektywie do 2026 r. pozostaje znaczący. Zdecydowana większość planowanych ...
-
Liczy się doświadczenie zawodowe nie studia? Młodzi o rynku pracy
Młodzi Polacy nie zwlekają z aktywnością zawodową do końca studiów - wynika z opracowanego przez Pracuj.pl badania „Doświadczenie ma znaczenie”. Aż 94% przebadanych studentów i absolwentów deklaruje, że na rynku pracy pojawia się jeszcze podczas pobierania edukacji. Zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych na jak najwcześniejszym etapie to o ...
-
Mikrofirmy, czyli mikro-produktywność. Dlaczego?
O tym, że siła polskiej gospodarki w dużej mierze uwarunkowana jest efektywnością przedsiębiorstw, a kluczową w tym rolę odgrywają mikrofirmy, mówi się nie od dziś. Niestety z produktywnością rodzimych mikroprzedsiębiorstw nie jest najlepiej. Dobitnym tego potwierdzeniem są doniesienia najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), z ...
-
Tarcza Antykryzysowa uratowała firmy i gospodarkę?
Blisko 163 mld zł. Tej wysokości pomoc otrzymali polscy przedsiębiorcy w ramach rozwiązań antykryzysowych przekazanych im za pośrednictwem PFR, BGK, ZUS, MRPiT oraz ARP. Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie zatytułowanym „Tarcza Antykryzysowa. Koło ratunkowe dla firm i gospodarki?”, przyjrzał się działaniom rządu w okresie od wybuchu pandemii w ...
-
Ubezpieczenie szkolne - czego oczekują rodzice?
Wybierając ubezpieczenie szkolne, rodzice zwracają najczęściej uwagę na to, czy przewiduje ono wypłatę świadczenia za uszczerbek na zdrowiu - wynika z badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanego na zlecenie UNIQA Polska. Rodzice chcieliby także, aby ubezpieczenie takie zapewniało dostęp do lekarza, badań i rehabilitacji. Z badania ARC Rynek i Opinia ...
-
Zakupy online: program ochrony kupujących mało popularny
Popularność zakupów online stale rośnie. Polacy są świadomi różnego rodzaju zagrożeń związanych z kupowaniem w sieci i, jak wynika z badania "Bolączki Polaków podczas zakupów online" przeprowadzonego na zlecenie PayPal, co piąta osoba spotkała się z jakimś oszustwem. A jednak niewielu konsumentów decyduje się korzystać z programów ochrony ...
-
7R Park Bydgoszcz już w budowie
7R rozpoczyna budowę 7R Park Bydgoszcz. To kompleks magazynowy o powierzchni ponad 68 700 mkw, który powstanie przy ul. Wojska Polskiego. Pierwszymi najemcami są operator logistyczny Rohlig Suus Logistics oraz ogólnopolska sieć sklepów Stokrotka. W ramach 7R Park Bydgoszcz powstaną dwa budynki. Pierwszy z nich zostanie oddany do użytkowania w maju ...
-
Cyfrowe platformy usług wyrównują szanse małych sklepów
Inflacja w Polsce bije rekordy. W sierpniu wskaźnik CPI przekroczył próg 5% po raz pierwszy od 20 lat, a w listopadzie przekroczył 7%. Dla porównania, NBP definiuje "stabilność cen" jako wzrost CPI o 2,5%. Dla detalistów to wielkie wyzwanie. Uwagę konsumentów coraz częściej przykuwają niskie ceny i promocje. Z październikowego badania GfK "Corona ...
-
EY: konsumenci znowu boją się o finanse
Polacy w coraz większym stopniu obawiają się o swoje finanse - wynika z najnowszej, czwartej fali badania EY Future Consumer Index. Zaniepokojenie dosięga już 3 na 4 respondentów. Dla porównania, zaledwie cztery miesiące temu odsetek ten był o 18 punktów procentowych niższy. Jest to niewątpliwie skorelowane z poczuciem niepewności co do momentu, w ...
-
Nieruchomości komercyjne. Co się zmieniło od wiosny 2020?
Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce od wiosny 2020 roku przeszedł długą drogę. Nigdy wcześniej w tak krótkim czasie nie dokonało się na nim tak wiele zmian. Adaptacja do nowych warunków okazała się najtrudniejsza dla hoteli i handlu. Dla rynku magazynowego z kolei przetasowanie sprzedaży i dostaw stało się trampoliną do serii rekordów. Biura ...
-
Premie różnych grup pracowników - w oparciu o jakie cele?
Podczas webinaru przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak w IV kwartale 2021 zbadano, jakie cele premiowania wykorzystują firmy w różnych działach. Badanie przeprowadzone było wśród 75 przedstawicieli HR z firm działającym w Polsce. Głównym celem badania było sprawdzenie od jakich celów w 4 działach - produkcji, administracji, sprzedaży i IT - ...
-
Rynek pracy specjalistów: podsumowanie 2021 nie wypada źle
974 294 – tyle ofert zamieścili pracodawcy na Pracuj.pl w 2021 roku. To zdecydowanie najwyższy wynik w historii serwisu, wskazujący na znaczne ożywienie rekrutacyjne w Polsce. Minione 12 miesięcy przyniosło kolejne fale COVID-19 wpływające na rynek pracy, wyjątkowe natężenie rekrutacji i rozwój nowych trendów. Wyraźnie rosło zapotrzebowanie na ...
-
Dzień Ochrony Danych Osobowych: jak się chronić przed wyciekiem danych?
Dziś Dzień Ochrony Danych Osobowych. To świetna okazja, aby porozmawiać o bezpieczeństwie informacji, jakie udostępniamy przy okazji zawierania umów kredytowych czy abonamentowych. Tym bardziej, że na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy blisko 4 na 10 Polaków zostało dotkniętych phishingiem, a 3 na 10 – oprogramowaniem ransomware. Skala ataków jest ...
-
Dystrybutorzy części samochodowych na fali, gorzej producenci
Wybuch pandemii okazał się dla wielu branż prawdziwym testem na odporność. Branża motoryzacyjna nie jest pod tym względem żadnym wyjątkiem. Najnowsza edycja wspólnego badania Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Santander Bank Polska oraz MotoFocus.pl, wskazuje, że sytuacja automotive uległa już poprawie, choć ...
-
Polacy zwiększyli aktywność fizyczną w czasie pandemii
Z raportu Mastercard Sport Economy Index, że Polacy są bardziej aktywni fizycznie niż przed pandemią, a ich wydatki na sprzęt sportowy wzrosły. W 2022 roku aż 74% Polaków chce dopingować sportowców na żywo, a 34% planuje sportowe wakacje. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Ile Polacy wydają na sprzęt sportowy? Ilu Polaków planuje oglądać rozgrywki ...
-
Dyskryminacja ze względu na wiek ma się dobrze
Ageizm to coś, co w dzisiejszych realiach powinno być powodem, jeśli nie wstydu, to choć zakłopotania lub przynajmniej przyczynkiem do refleksji. Pod tym z angielska brzmiącym terminem kryje się nic innego, niż dyskryminacja ze względu na wiek. Dotyczy ona najczęściej, choć oczywiście nie zawsze, problemów powstających na kanwie zawodowej. W ...
-
Reklama łapie oddech, reklamodawcy nie szczędzą pieniędzy
O tym, że polski rynek reklamy dość szybko otrząsa się z koronakryzysu, Publicis Groupe donosiła już wcześniej. Najnowsze doniesienia potwierdzają, że reklama wychodzi na prostą, a reklamodawcy nie szczędzą pieniędzy na działania marketingowe. Wzrosty widoczne są w niemal wszystkich branżach i kanałach komunikacji. Poniżej jeszcze więcej ...
-
Wojna w Ukrainie mocno uderzy w polskich eksporterów i importerów
W ubiegłym roku polski eksport do Ukrainy wzrósł o prawie jedną czwartą. Z kolei wartość sprzedaży towarów z Polski do Rosji wróciła do poziomu sprzed aneksji Krymu osiem lat temu. Przewiduję, że tym razem załamanie eksportu w wyniku obecnej agresji Rosji na naszego sąsiada będzie nieporównywalnie głębsze. Skutki odczują nie tylko firmy ...
Tematy: wojna w Ukrainie, Ukraina, Białoruś, Rosja, eksport, import, polski eksport, polski import, eksporterzy, importerzy -
Perspektywy wzrostu obrotów na polskim rynku bukmacherskim po awansie Reprezentacji Polski na MŚ 2022
Reprezentacja Polski awansowała na MŚ w Katarze i dzięki zwycięstwu 2:0 nad Szwecją zapewniła nie tylko radość kibicom piłkarskim i całemu środowisku sportowemu, ale także fundamenty dla dalszego rozwój biznesu legalnych zakładów sportowych w Polsce. Bukmacherzy po kryzysie związanym z pandemią, otrzymali niejako w prezencie udział piłkarskiej ...
-
Połowa dużych firm chce zatrudnić pracowników z Ukrainy
Połowa dużych firm w Polsce chętnie zatrudni pracowników z objętej wojną Ukrainy. To głównie przedsiębiorstwa z sektorów: gastronomia, hotele, branża budowlana i przemysł. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad przy współpracy z Instytutem Badań Pollster. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Ile firm w Polsce ...
-
Ukraińcy w Polsce, wojna w Ukrainie. Co sądzą Polacy?
Havas Intelligence, część Havas Media Group, przedstawia wyniki badania poświęconego stosunkowi Polaków do Ukraińców oraz wydarzeń rozgrywających się za naszą wschodnią granicą. Początkowo analizą zamierzano objąć jedynie nasze nastawienie wobec pracowników z Ukrainy, ale wybuch wojny sprawił, że badanie rozszerzono również o pytania dotyczące ...
-
Ile kryzysów potrzeba do skrócenia łańcuchów dostaw?
Ponad 156 tys. europejskich firm polega na dostawcach z Rosji lub Ukrainy. To o 11 tys. mniej przedsiębiorstw niż tych uzależnionych od dostaw wyłącznie z regionu Szanghaju. Postępująca zależność Europy od Chin sprawia, że globalny szok gospodarczy wywołany wojną na Ukrainie może być tylko preludium do kolejnej katastrofy, jeśli firmy nie podejmą ...
-
Majówka 2022 droższa w Polsce niż za granicą
Tegoroczna majówka miała być zacznie łatwiejsza do zaplanowania, z powodu zniesienia wszystkich obostrzeń związanych z pandemią. Niestety na przeszkodzie stanęły tym razem strajki kontrolerów lotniczych. Może więc majówka w Polsce będzie lepszym pomysłem niż wypoczynek za granicą? Z analizy rankomat.pl wynika, że na pewno droższym. Z tego tekstu ...
-
Ile firmy w Polsce tracą na jednym wypadku przy pracy?
Ayming Polska i Business Centre Club szacują, że ciężki wypadek przy pracy może kosztować polską firmę nawet ponad milion złotych. Jakie jeszcze wnioski płyną z raportu "Na wszelki wypadek… oszczędności. Zarządzanie wypadkowością a finanse firmy"? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jaki jest koszt wypadku przy pracy? Ile wynoszą koszty roszczeń ...
-
Polacy a zmiany klimatu: czy i jak im przeciwdziałamy?
Polakom towarzyszy na co dzień coraz większa świadomość ekologiczna, czego wyrazem jest m.in. rosnąca troska o negatywne konsekwencje zmian klimatycznych. Potwierdzeniem tego jest najnowsza edycja przeprowadzanego przez firmę 3M badania "State of Science Index". Oto, do jakich wniosków prowadzi. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: W jaki sposób ...
-
Rynek reklamy w I kw. 2022 r. Wojna i inflacja hamują wzrosty?
W pierwszych trzech miesiącach 2022 roku wartość rynku reklamowego w Polsce wzrosła o 6,8 proc. - donosi najnowszy raport Publicis Groupe. Opracowanie rzuca światło na bieżącą sytuację w reklamie, wskazując m.in. najbardziej dynamicznie rosnące klasy mediów oraz udział poszczególnych kategorii reklamy w wydatkach na reklamę digital. Oto, do jakich ...
-
Wojna i pandemia w biznesie, czyli jak polskie firmy reagują na kryzysy?
Prowadzenie biznesu w obecnych realiach nie jest najłatwiejsze. Sytuacja geopolityczna i epidemiczna to ostatnio dwa istotne czynniki, które w znacznym stopniu wpływają na nastroje i kondycję firm. Polski Instytut Ekonomiczny przyjrzał się, jak przedsiębiorcy zareagowali na 3 największe szoki ostatnich miesięcy - początek pandemii COVID-19, jej ...
-
PIE: czy Polacy są gotowi na zmiany w konsumpcji?
Polski Instytut Ekonomiczny prezentuje wyniki badania rzucającego światło na podejście Polaków do postulatów dewzrostu, a więc takiej konsumpcji energii i zasobów w gospodarce, która maksymalizuje szansę na równowagę środowiskową, a jednocześnie redukuje nierówności społeczne i podnosi jakość życia. Oto, do jakich wniosków prowadzą odpowiedzi ...
-
Praca w IT antidotum na stres?
Opublikowane niedawno badanie Evolution wskazywało, że już co czwarty Polak zastanawia się nad przebranżowieniem się i podjęciem pracy w IT. Biorąc pod uwagę fakt, że Polacy są coraz bardziej zestresowani, chętnych na taki zwrot w karierze może być jeszcze więcej. Branża IT ma bowiem opinię dość elastycznej i zdecydowanie częściej niż inne branże ...
-
Wakacje 2022: Polska raczej dla bogatych?
Tegoroczne wakacje będą już z pewnością przypominać te, do których byliśmy przyzwyczajeni przed pandemią. Okazuje się przy tym, że urlop w Polsce to opcja wybierana przez relatywnie niewielkie grono turystów - nasz kraj w biurach podróży wypadł poza pierwszą dziesiątkę. Jest to m.in. efekt powszechnego przekonania o panującej nad Wisłą drożyźnie, ...
-
Ataki hakerskie w Polsce wzrosły o 35 proc. od początku roku
Liczba ataków hakerskich w Polsce wzrosła od początku roku o 35 proc. - wynika z danych Check Point Research. Polska znalazła się tym samym w europejskiej czołówce najczęściej atakowanych państw, obok krajów takich jak: Węgry, Cypr, Słowacja, Estonia i Białoruś. W czerwcu cyberprzestępcy atakowali polskie firmy średnio 938 razy tygodniowo. W ...