-
Różnice pokoleniowe: dzielą nas zmiany klimatyczne i media społecznościowe?
Osiągnięcie sukcesu w biznesie warunkuje m.in. różnorodność pokoleniowa. Tego rodzaju dywersyfikacja nie jest oczywiście jedynym z możliwych zróżnicowań, nie mniej różnorodność to pojęcie, które ostatnimi czasy właściwie nie schodzi z ust praktyków HR i nie jest żadną przesadą stwierdzenie, że to standard, bez którego w wielu przypadkach trudno ...
-
Fuzje i przejęcia w Polsce w I kw. 2021 r.
Pandemia COVID-19 zwiększyła aktywność przedsiębiorstw na rynku M&A. W I kwartale 2021 roku w Polsce doszło do 76 transakcji fuzji i przejęć. To o 21 więcej niż w I kwartale 2020 roku - wynika z raportu M&A Index Poland przygotowanego przez FORDATA i Navigator Capital. Z raportu wynika, że na polskim rynku M&A dominowały branże takie jak: ...
-
HoReCa, czyli zwolnienia i przebranżowienie
Branża HoReCa to jeden z sektorów, który najboleśniej odczuwa negatywne skutki pandemii. Potwierdzeniem tego są chociażby statystyki dotyczące etatów - okazuje się, że w minionym roku zlikwidowanych zostało 5,3 tys. miejsc pracy w branży. Co stało się ze zwolnionymi pracownikami? Z danych zaprezentowanych przez Grupę Progres wynika, że część z ...
-
Rosną zaległości i ryzyko upadłości firm
Nieustępująca pandemia i wciąż przedłużane ograniczenia w prowadzeniu biznesu pogarszają sytuację firm. W czasie pandemii ich zaległości wzrosły o 715 mln zł, a prawie połowa z tej kwoty przypadła na początek br. - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK. Coraz więcej przedsiębiorców przyznaje, że jest zagrożona upadłością. Z ...
-
Duże centra handlowe w odwrocie. Kto je detronizuje?
O tym, że duże centra handlowe to rynek charakteryzujący się dużą dojrzałością i nasyceniem, mówi się już nie od dziś. I wprawdzie nadużyciem jest stwierdzenie, że ten segment nieruchomości przestał się rozwijać, to jednak wyraźnie widać, że pierwszeństwo należy obecnie do mniejszych projektów. Z najnowszej analizy JLL wynika, że na znaczeniu ...
-
Rynek pracy CEE: bezrobocie poniżej średniej i presja płacowa
Rynek pracy czterech największych krajów CEE, czyli Polski, Rumunii, Czech i Węgier, nie oparł się destrukcyjnemu wpływowi pandemii. Niewątpliwie dobrą wiadomością jest jednak fakt, że polski rynek pracy na zmiany wywołane pandemią wykazał się sporą odpornością. W kryzysie polscy pracownicy wykazali się olbrzymią mobilnością i skłonnością do ...
-
Praca zdalna? Tak, ale w modelu hybrydowym
Niespodziewany wybuch pandemii w błyskawicznym tempie doprowadził do rozwoju pracy zdalnej. To, co niegdyś było najbardziej pożądanym z benefitów pracowniczych, stało się standardem nowej normalności. Czy jednak to nagłe dobrodziejstwo jest tym, czego rzeczywiście potrzebowaliśmy? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza raport „Decoding Global Talent”. ...
-
Więcej cyberataków związanych ze szczepionkami na COVID-19
W ubiegłym roku, zdominowanym przez pandemię koronawirusa, również działalność cyberprzestępcza bazowała na ogromnym zainteresowaniu pandemią i szczepieniami. Firma Kaspersky zwraca uwagę, że także w I kwartale 2021 roku spam i phishing żeruje na COVID-19. Eksperci z firmy Kaspersky zwracają uwagę na wiadomości spamowe zawierające zaproszenie na ...
-
Jak rozwód Gatesów wpłynie na rynek start-upów?
... projektem pary był Microsoft, majątek samego Billa jest najwyżej w 20% oparty na udziałach w koncernie. Większość akcji spółki przetransferowano do Bill and Melinda Gates Foundation, czyli jednego z największych tego typu podmiotów na świecie, którego wartość szacowana jest na 50 mld dolarów. Szczególnie ...
-
Automotive: części samochodowe w formie, gorzej z warsztatami
Niespodziewany wybuch pandemii odcisnął swoje piętno na wielu dziedzinach gospodarki, nie omijając przy tym branży automotive. Jak w tej trudnej rzeczywistości odnajdują się producenci i dystrybutorzy części samochodowych oraz warsztaty mechaniczne? Odpowiedzi na to pytanie udziela wspólny raport Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części ...
-
8 nowych obiektów handlowych w I kw. 2021
8 nowych obiektów handlowych zostało oddanych w I kwartale 2021 roku - wynika z danych firmy doradczej Cushman & Wakefield. Dominują sklepy wolnostojące i małe parki handlowe. W I kwartale 2021 roku zostało oddane do użytkowania prawie 70 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Dominującymi formatami są sklepy wolnostojące i małe parki handlowe. ...
-
Praca zdalna: plusy, minusy, perspektywy
O pierwszym polskim przypadku zakażenia koronawirusem dowiedzieliśmy się 4 marca 2020 r. Kolejne miesiące przyniosły rozwój pandemii, konieczność zachowywania dystansu społecznego, a także masowe wręcz przejście na domowe nauczanie i pracę zdalną. Ta ostatnia przeszła błyskawiczną wręcz drogę - od pożądanego benefitu pozapłacowego do standardu ...
-
Pandemia ogranicza wydatki na konsumpcję, nie wszyscy jednak cierpią
Niespodziewane pojawienie się pandemii i związane z tym perturbacje nie pozostały bez wpływu na konsumpcję. z opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny i Mastercard raportu wynika, że konsumenci w znacznym stopniu ograniczyli wydatki. Najbardziej ucierpiała na tym branża gastronomiczna, która też w największym stopniu odczuła skutki kryzysu. ...
-
Zakupy online tracą klientów. Polacy wracają do centrów handlowych?
Niespodziewany wybuch pandemii nie pozostał bez wpływu na zachowania konsumentów, wśród których szczególnie zauważalny stał się zwrot w stronę zakupów online. Czy ten trend okaże się trwały? Niekoniecznie - najnowsza odsłona badania EY Future Consumer Index wskazuje, że kupujący powoli wracają do swoich starych nawyków, a więc do zakupów w ...
-
E-commerce szansą dla rozwoju sektora MŚP?
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zaprezentował wyniki kolejnego badania zrealizowanego wśród przedstawicieli sektora MŚP. Tym razem pod lupę wzięto przedsiębiorstwa handlowe oraz produkcyjne, które zapytano o ich aktywność w e-commerce oraz opinie na temat handlu internetowego, w tym również o największe trudności, z jakimi wiązać się może ...
-
Jak rok z koronawirusem wpłynął na polskich konsumentów?
Ponad rok funkcjonowania w pandemicznej rzeczywistości nie pozostaje bez wpływu na zachowania zakupowe i samopoczucie polskich konsumentów. Z szóstej już odsłony badania zrealizowanego przez Havas Intelligence (Havas Media Group) wynika m.in., że jesteśmy dość podatni na mity związane z pandemią, które w istotnym stopniu determinują nasze decyzje. ...
-
Walka o równouprawnienie płci na rynku pracy jeszcze trwa
Wprawdzie o różnorodność i równouprawnienie płci jest na polskim rynku pracy coraz łatwiej, to jednocześnie jednak za wcześnie jest stwierdzić, że problemy z dyskryminacją przestały istnieć. Potwierdza to badanie opisane na łamach opracowanego przez Hays Poland raportu „Kobiety na rynku pracy 2021”. Dowodzi ono m.in., że 45% specjalistek ciągle ...
-
Kiedy strefa euro pozbędzie się długu publicznego związanego z COVID-19?
W konsekwencji pandemii COVID-19 ucierpiały finanse firm i gospodarstw domowych. Państwa europejskie wprowadziły więc różnego rodzaju programy wsparcia. W efekcie ucierpiały finanse publiczne w całej strefie euro. Euler Hermes i Allianz Research próbują odpowiedzieć na pytanie, ile czasu zajmie państwom strefy euro pozbycie się obciążenia dłużnego ...
-
Długi weekend czerwcowy spędzimy w kraju
Wielkimi krokami zbliża się długi weekend czerwcowy. Pandemia odpuszcza, co wydawałoby się sprzyja planom wyjazdowym. Co zamierzają Polacy? Z badania IMAS International przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy "Turystyka i wypoczynek w pandemii" wynika, że co trzeci rodak planuje wyjazd, a zdecydowana większość, bo ...
-
Dane osobowe w zagrożeniu. Czy Polacy wiedzą co robić?
Cyberprzestępczość kwitnie, a okres pandemii dla wielu fachowców z tej dziedziny jest okresem prosperity. Nie są zatem dużym zaskoczeniem deklarowane przez Polaków obawy - z badania zrealizowanego dla Urzędu Ochrony Danych Osobowych przez ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów wynika, że blisko co czwarty z nas boi się, że podczas pandemii łupem ...
-
Firmy ubezpieczeniowe: dokąd zmierzają po pandemii?
Wprawdzie pandemia silnie doświadczyła branżę ubezpieczeniową i wzmogła niepewność wśród ubezpieczycieli, to jednak okazuje się, że przyczyniła się również do pewnego ożywienia. Opracowane przez Deloitte badanie "2021 Insurance outlook, Accelerating recovery from the pandemic while pivoting to thrive" wskazuje, że o fuzjach i przejęciach myśli ...
-
Płatny serwis informacyjny? Polacy mówią "nie"
W czasach pandemii internetowy serwis informacyjny stał się jednym z głównych źródeł pozyskiwania niusów. Na popularności straciły zdecydowanie papierowe wydania dzienników i tygodników. Okazuje się jednak, że po wiadomości z internetu sięgamy chętnie, ale pod warunkiem, że są one bezpłatne. Powodów dla płacenia za treści z sieci nie znajduje 3 na ...
-
Po pandemii już tylko zakupy online?
Zakupy online cieszą się w Polsce olbrzymią popularnością, która w czasach pandemii tylko przybrała na sile. W kwietniu 2020 r. udział e-commerce w sprzedaży detalicznej sięgnął rekordowych 11,9%. Znoszenie kolejnych obostrzeń spowodowało, że Polacy ponownie zwrócili się w stronę handlu stacjonarnego. Ciągle jednak największe przywiązanie do ...
-
Najlepsi pracodawcy 2021 według Polaków. Samsung liderem
Kto według Polaków jest najbardziej atrakcyjnym pracodawcą? Z badania Randstad Employer Brand Research 2021 wynika, że jest to Samsung Electronics Polska. Na podium znalazły się także Volvo Polska i Polskie Linie Lotnicze LOT. Badanie Randstad Employer Brand Research 2021 zostało przeprowadzone na próbie blisko 5 tysięcy respondentów w wieku od 18 ...
-
Branża turystyczna z nadzieją czeka na wakacje
Branża turystyczna z nadzieją wyczekuje rozpoczynających się właśnie wakacji. Jak wynika z danych KRD, jej długi urosły w czasie pandemii o prawie 30 proc. Na szczęście z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej "Turystyczne plany Polaków w pandemii", 62 proc. Polaków planuje wyjazd na wakacje, a trzy czwarte chce go spędzić ...
-
Aplikacje randkowe: cyberstalking i doxing ciągle groźne
Wprawdzie aplikacje randkowe uchodzą za coraz bezpieczniejsze pod względem technicznym, to jednak nie oznacza to, że na randkach online nie powinna towarzyszyć nam czujność. Potwierdzeniem tego są najnowsze doniesienia Kaspersky, z których wynika, że apki dla poszukujących miłości nierzadko np. umożliwiają przechwycenie danych użytkowników lub ...
-
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
Niespodziewane nadejście pandemii nie pozostało bez wpływu na zachowania konsumentów. Jej efektem jest m.in. mniejsza skłonność do konsumpcji oraz trzymanie wydatków w ryzach - wynika badania zrealizowanego przez porównywarkę Rankomat.pl. I wprawdzie zachorowania już wyhamowały, a gospodarka wraca na tory sprzed pandemii, to co trzeciemu Polakowi ...
-
Restauracje przed nowymi wyzwaniami. Czego chcą konsumenci?
Gastronomia to jeden z sektorów, który dość dotkliwie odczuł negatywne skutki pandemii. I wprawdzie spora część komplikujących jej życie obostrzeń już została zniesiona, to jednak teraz nadszedł dla niej czas wyzwań. To jeden z wniosków, do których prowadzi zrealizowana przez Deloitte ankieta "Global State of Consumer Tracker". Mowa jest m.in. o ...
-
Pandemia zmieniła podejście do internetu i oszczędności
Zmęczeni pandemią Polacy w ostatnim czasie nieco odetchnęli i z większym optymizmem zaczęli patrzeć w przyszłość. Przyczyniło się do tego zarówno stopniowe luzowanie obostrzeń, jak i powszechność szczepień przeciwko koronawirusowi. Potwierdzeniem tego są wyniki raportu opracowanego przez Nationale-Nederlanden. Z opracowania wynika, że co 2. z nas ...
-
Aplikacje randkowe: miłość z dreszczykiem
W czasach powszechnej komputeryzacji do świata online przeniosła się również sfera uczuciowa, czego najlepszym dowodem może być intensywnie rosnąca w ostatnich latach popularność aplikacji randkowych. Podczas miłosnych uniesień w sieci warto jednak zachować dużą dozę zdrowego rozsądku, ponieważ zagrożeń dla randkujących jest naprawdę sporo. I nie ...
-
Mniejsza rotacja pracowników wyzwaniem dla pracodawców
Lepsze nastroje na rynku pracy. Z 44. edycji Monitora Rynku Pracy realizowanego przez Instytut Badawczy Randstad wynika, że pracownicy mniej obawiają się zwolnienia z pracy. Rotacja pracowników jednak spadła, a to może być wyzwaniem dla pracodawców poszukujących kandydatów z odpowiednim doświadczeniem. Problemem jest dużo zaległych dni urlopu. Z ...
-
PIE: globalizacja ma się dobrze, podobnie polski eksport
Polski Instytut Ekonomiczny przedstawił rezultaty raportu „Globalizacja w czasie pandemii”. Wynika z niego m.in., że w minionym roku wolumen światowego handlu towarami skurczył się o 5,5 proc. rdr. Jednocześnie udział naszego kraju w globalnym eksporcie wzrósł o 0,14 pkt. proc. W przypadku Chin było to 1,6 pkt. proc. Na uwagę zasługuje pokaźny ...
-
Jakie działania ekologiczne podejmują kupujący i sprzedający online?
Niespodziewany wybuch pandemii wywrócił nasze życie do góry nogami, nie pozostając bez wpływu na zachowania konsumentów. Kolejne obostrzenia, zamknięcie placówek handlowych oraz obawy o zdrowie przeniosły nasze zakupy do internetu. Ten trend potwierdza wyraźnie badanie zrealizowane przez Mobile Institute. Opracowanie wskazuje również na coraz ...
-
Producenci opakowań kontra kryzys: kto ma przewagę?
O tym, że skala produkcji polskich opakowań jest tak duża, że z powodzeniem można nazywać nasz kraj europejskim potentatem opakowaniowym, mówiło się już przed pandemią, która doprowadziła do potężnych zawirowań w wielu branżach. Czy producenci opakowań silnie je odczuli, czy też udało im się wyjść z koronakryzysu obronną ręką? Odpowiedzi na to ...
-
Pandemia COVID-19. Co o niej myślą Polacy?
Pandemia COVID-19 trwa już drugi rok i wygląda na to, że Polacy już się z nią oswoili. Z badania dla Rejestru Dłużników BIG InforMonitor wynika, że według co czwartego Polaka pandemia przyniosła tyle samo plusów, ile minusów. Co szósty rodak nie doświadczył żadnych jej negatywnych skutków. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Co Polacy myślą o ...