-
Praca zdalna, czyli jak realia wyprzedziły prawo pracy
Praca zdalna dość długo uchodziła wśród pracowników za swoistego rodzaju benefit. W dobie związanego z pandemią zagrożenia epidemicznego szybko jednak ewoluowała z pozycji atrakcyjnej opcji do rynkowego standardu. Stało się to na tyle szybko, że natychmiast obnażone zostały niedociągnięcia zarówno w obowiązujących przepisach, jak i w umowach ...
-
Dekarbonizacja w Polsce? Na pewno nie w 2050 r.
Energy Transition Index ETI 2019 (Wskaźnik Transformacji Energetyki) to klasyfikacja krajów ze względu na ich zaawansowanie pod względem transformacji w kierunku zeroemisyjności. Nasz kraj zajął w tym rankingu 75. miejsce. Nie jest to powód do dumy, ponieważ w zestawieniu sklasyfikowano łącznie 115 krajów, a pośród państw UE gorzej od nas wypadła ...
-
Sektor MŚP bez inwestycji i podwyżek, ale w niezłych nastrojach
Wybuch pandemii odcisnął swoje piętno na polskim sektorze MŚP. Wiele firm musiało zmierzyć się z koniecznością redukcji wynagrodzeń lub etatów, inne stanęły oko w oko z bankructwem. Polska gospodarka, po raz pierwszy od wielu lat, zaczęła się kurczyć. Nie jest zatem zaskoczeniem, że nastroje panujące wśród przedsiębiorców są niewesołe. Najnowsze ...
-
Awans w pracy? Tak, ale często bez podwyżki
3 na 4 Polaków uważa, że regularny awans w pracy to nieodzowny wręcz element kariery zawodowej. Tyle teorii, bo w praktyce okazuje się, że aż 37% z nas nigdy nie zostało uhonorowane w ten sposób, a 62% nie dostało go w ciągu ostatnich 3 lat. Na pięciu się po szczeblach kariery zależy nam jednak tak bardzo, że na awans godzimy się nawet wówczas, ...
-
EY: na częstszą pracę zdalną liczy tylko 14% Polaków
Ile czasu zajmie nam powrót do pracy, jaką znaliśmy sprzed pandemii? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza badanie „EY Future Consumer Index”. Wypływa z niego obraz Polaka-optymisty - 54% z nas liczy ten czas w dniach lub co najwyżej w tygodniach, a 36% w miesiącach. Jednocześnie tylko 10% zakłada, że zajmie to lata lub też nie nastąpi nigdy. Dla ...
-
Spada siła nabywcza. Kto ucierpi najbardziej?
Wprawdzie centra handlowe ponownie otworzyły się już przed czterema miesiącami, to jednak okazuje się, że to zbyt mało czasu, aby sytuacja w handlu powróciła na dotychczasowe tory. Okazuje się bowiem, że konsumenci nadal wstrzymują się z wydatkami. Według analityków GfK najbardziej stratne są aglomeracje krakowska, poznańska, warszawska i ...
-
Rynek pracownika czy pracodawcy? Nowe różnice na rynku pracy
W związku z pandemią dużo zaczęło się mówić, że to koniec rynku pracownika. Niektórzy pracodawcy odczuli ulgę i celowo przekazywali takie informacje, żeby „zmotywować” pracowników do działania. Pojawiło się wiele publikacji o rynku pracodawcy, a jednocześnie mogliśmy obserwować przekazy o nowych zwolnieniach, co podsycało strach i budziło obawy ...
-
Sektor MŚP a inwestycje w OZE: teoria vs rzeczywistość
Przeszło 9 na 10 respondentów z sektora MŚP deklaruje doskonałe zorientowanie w tematyce OZE. To jednak, że przedsiębiorcy mają świadomość różnorodności źródeł odnawialnej energii, nie oznacza, że swoją teoretyczną wiedzę przekuwają na praktykę. Dobitnym tego potwierdzeniem jest opracowany przez EFL raport "Zielona energia w MŚP. Pod lupą", z ...
-
Panele fotowoltaiczne: duża popularność rządowych dopłat
Montaż paneli fotowoltaicznych cieszy się wśród Polaków coraz większą popularnością. I nie ma w tym nic zaskakującego, skoro ponad połowa osób posiadających taką instalację odczuwa generowane przez nią zyski. Niewątpliwym plusem fotowoltaiki jest również możliwość częściowego sfinansowania inwestycji pieniędzmi pochodzącymi z rządowych programów. ...
-
Indeks Odpowiedzialnego Rozwoju: o czym nie powie nam PKB?
Opracowany przez Polski Instytut Ekonomiczny Indeks Odpowiedzialnego Rozwoju to alternatywny dla PKB wskaźnik, który obrazować ma rozwój ujętych w nim państw w znacznie szerszym wymiarze niż tylko wartość wytwarzanych dóbr i usług. Jego najnowsza odsłona plasuje Polskę na 32. pozycji pośród 159 państw. Indeks Odpowiedzialnego Rozwoju obejmuje 159 ...
-
Internetowa zbiórka pieniędzy. Czy w pandemii nadal jesteśmy hojni?
Internetowa zbiórka pieniędzy to domena kobiet, które dokonują ¾ wszystkich wpłat - wynika z opublikowanego przez Zrzutka.pl komunikatu na temat tegorocznego obrazu finansowania społecznościowego w naszym kraju. Najczęściej na konto potrzebujących trafiają przelewy do 50 zł. Wyższe kwoty wpłacamy znacznie rzadziej niż w minionym roku, co ...
-
Monitor Rynku Pracy: maleją obawy o zatrudnienie, ale szukamy go dłużej
Randstad opublikował właśnie wyniki 41. edycji badania Monitor Rynku Pracy. Publikacja niesie ze sobą dość pozytywne wieści. Okazuje się, że odmrożenie gospodarki i powrót do normalności polepszył nastroje panujące wśród pracowników, na co dowodem może być m.in. niższy aniżeli w poprzednim kwartale odsetek pracowników oceniających ryzyko utraty ...
-
Chmura obliczeniowa coraz popularniejsza, ale brakuje ekspertów i kompetencji
Polskie przedsiębiorstwa przekonały się już do zalet, jakie niesie za sobą korzystanie z chmury. Dość zgodnie jednak podkreślają, że jej wdrożenie wymaga podniesienia kompetencji chmurowych. Jako źródła pozyskiwania wiedzy na temat chmury najczęściej wskazywani są jej operatorzy (38 proc.) oraz firmy konsultingowe (29 proc.) - wynika ze ...
-
Promocja zdrowego stylu życia jako elementu zrównoważonego rozwoju
Co zdrowy styl życia ma wspólnego ze zrównoważonym rozwojem? Jakie są wyniki przeprowadzonych badań w tym zakresie? Jakie są oczekiwania pracowników wobec firmy w zakresie promocji zdrowego stylu życia? Dlaczego promowanie zdrowego stylu życia wśród pracowników nie powinno być modą, ale wyzwaniem dla firm, które chcą stosować nowoczesne metody ...
-
Firmy widzą skutki pandemii, ale nie nowe zachowania konsumentów
Przed nami wyniki badania Kantar Global Business Compass, które stanowi "biznesowy" odpowiednik realizowanego pośród konsumentów projektu Covid Barometer. Jego rezultaty dowodzą, że przedsiębiorcy w dużej części odczuli negatywne skutki pandemii. Zaskakujące jest jednak to, że wielu z nich nie przywiązuje wagi do zmian, jakim uległy w następstwie ...
-
Jakie działania podjęły firmy w związku z COVID-19?
Niniejszy artykuł przedstawia wyniki badania przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak w dotyczącego podjętych i planowanych przez przedsiębiorstwa działań w związku z pandemią COVID-19. Dane zostały zebrane w II kwartale 2020 roku wśród firm prowadzących działalność w Polsce. W badaniu przeważają firmy o kapitale zagranicznym (75%), o przychodach do ...
-
Inwestycje w nieruchomości komercyjne: czarny koń jest jeden
Inwestycje w zlokalizowane nad Wisłą nieruchomości komercyjne ciągle przyciągają uwagę inwestorów. Tym jednak, co zasługuje na szczególną uwagę, jest zmiana następująca w proporcjach alokacji kapitału. O ile bowiem jeszcze w I poł. br. dominowały transakcje dotyczące biurowców, o tyle już w III kw. zainteresowanie skupiały w głównej mierze ...
-
Sektor MŚP: jest lepiej, ale są obawy
W kwietniu br., który był okresem lockdownu polskiej gospodarki, Bibby MSP Index pikował do historycznie niskiego poziomu 23,5 pkt. Biorąc pod uwagę, że obecnie osiąga już 48,1 pkt., poprawa nastrojów w sektorze MŚP jest niezaprzeczalna. Jednocześnie jednak fakt, że wskaźnik nie zdołał dobić do poziomu 50 pkt., to dobitny dowód na panującą ...
-
Jak 2. fala pandemii wpływa na zachowania konsumenckie?
Najnowsza odsłona badania firmy doradczej Deloitte Global State of the Consumer Tracker wskazuje na wyraźny wzrost niepokoju wśród polskich respondentów. Od czasu poprzedniego badania wzrósł on aż o 12 pp. Na tle innych nacji zdecydowanie wyróżnia nas strach o zdrowie własne i najbliższych. Nie jest żadnym zaskoczeniem, że obawy te przekładają się ...
-
Co prognozuje dyrektor finansowy? Są nowe wyniki badań CFO
Na początku pandemii nastroje wśród europejskich CFO bardzo wyraźnie pikowały. Dziś przed nami najnowsza analiza środowiska CFO - opracowany przez Deloitte "European CFO Survey Autumn 2020". Jakie płyną z niego wnioski? Okazuje się, że nastawienie respondentów jest znacznie bardziej optymistyczne niż ostatnio - już co 2. dyrektor finansowy ...
-
Czy pandemia to powód, żeby kupować polskie produkty?
Jakość, cena oraz ekologiczne walory to kwestie, na które polscy konsumenci zwracają podczas zakupów szczególną uwagę. Na kolejnej pozycji uplasowało się pochodzenie. Jak przekonuje Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, patriotyzm konsumencki to trend, który zatacza wśród Polaków coraz szersze kręgi. Potwierdzeniem tego jest ...
-
70% polskich firm odczuwa negatywne skutki pandemii. Jak sobie radzą?
Oferteo.pl przedstawia raport dotyczący kondycji i nastrojów panujących wśród polskich firm. Z odpowiedzi udzielonych przez respondentów wynika, że większość z nich odczuwa na własnej skórze związane z pandemią straty. Problemem okazuje się przede wszystkim ograniczona ilość zleceń. Optymizmem może napawać fakt, że większości przedsiębiorców udało ...
-
Logistyka: kwarantanna komplikuje zatrudnianie pracowników z Ukrainy
Schyłek roku to tradycyjnie już okres wzmożonych rekrutacji pracowników szeroko rozumianej logistyki. Potrzebni są m.in. kierowcy, magazynierzy, ładowacze i pakowacze, którzy w zeszłych latach często pozyskiwani byli wśród pracowników z Ukrainy. Dziś o ich wsparcie może być nieco trudniej. Jak bowiem pisze Grupa Progres, zatrudnienie Ukraińców ...
-
Deloitte Technology Fast 50. Triumf Polaków, Packhelp na 1. miejscu
Firma Deloitte opublikowała wyniki najnowszej, 21. już odsłony Technology Fast 50 - rankingu wyróżniającego najbardziej dynamicznie rozwijające się firmy technologiczne. W zestawieniu nie brakuje polskich akcentów. Zwycięzcą głównej kategorii okazał się nasz rodzimy Packhelp S.A. Wśród „Wschodzących gwiazd” pojawiło się z kolei 9 firm znad Wisły. ...
-
Zachowania konsumentów: obawy na rekordowym poziomie, tniemy wydatki
2. fala pandemii wzbudza w polskim społeczeństwie poważne obawy. Z najnowszych danych Deloitte wynika, że niepokój towarzyszy już 85 proc. polskich konsumentów, a jego poziom jest nie tylko rekordowy, ale również najwyższy wśród wszystkich respondentów z 18 przebadanych krajów. Jednocześnie wyraźnie zaznacza się zwrot ku zakupom online. Największe ...
-
Rossmann najlepszą marką w Polsce
Są wyniki najnowszego, corocznego rankingu Best Brands - opracowania wskazującego najlepsze i najdynamiczniej rozwijające się marki. Okazuje się, że najlepsze opinie wśród Polaków zbiera Rossmann. Deichmann jest z kolei liderem zestawienia marek, które najistotniej podwyższyły swoje wyniki względem poprzedniego roku. Prezentowane zestawienie ...
-
Ubezpieczenie na życie coraz bardziej popularne. Czego się boimy?
Ubezpieczenie na życie jeszcze do niedawna cieszyło się wśród Polaków dość umiarkowaną popularnością. Okazuje się jednak, że i to się zmieniło. Z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia dla ERGO Hestia wynika, że na przestrzeni ostatniego półrocza blisko połowa z nas rozważała lub zakupiła tego rodzaju polisę. To kolejny dowód na rosnącą ...
-
Kaspersky: oto cyberzagrożenia finansowe, które przyniesie 2021 rok
Koniec roku zbliża się nieubłaganie. Nadszedł zatem czas formułowania przewidywań na nadchodzące miesiące. Trendowi temu nie oparła się firma Kaspersky, prezentując najważniejsze cyberzagrożenia finansowe, z którymi przyjdzie nam się zmagać w 2021 roku. Wśród wymienionych przez ekspertów niebezpieczeństw: ataki na Bitcoina oraz nasilenie żądań ...
-
Zatory płatnicze firm rosną. To negatywny wpływ pandemii
Kolejny miesiąc pandemii zwiększa zatory płatnicze firm - wynika z cyklicznego badania wśród MSP dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Dane z IV kwartału 2020 roku wskazują, że niemal połowa firm miała problemy z nieterminowym regulowaniem zobowiązań przez ich zleceniodawców. Najgorsza sytuacja była w handlu. Wspomniane we wstępie badanie ...
-
Nowe technologie: EY sprawdza, w co zainwestują firmy
EY przedstawia wyniki opracowania Digital Investment Index 2020. Okazuje się, że nowymi technologiami, które na przestrzeni ostatnich dwóch lat cieszyły się największą popularnością wśród firm, były internet rzeczy, sztuczna inteligencja oraz rozwiązania chmurowe. Zdecydowało się na nie odpowiednio 55%, 52% i 53% ankietowanych. Te same technologie ...
-
Subskrypcja VOD: czy Netflix kończy erę tradycyjnej telewizji?
Najnowsze doniesienia Capgemini wskazują, że jeszcze w tym roku w 30 krajach subskrypcje VOD (SVOD) pobiją swoją popularnością klasyczną telewizję (publiczną, płatną i kablową). Czy właśnie nadchodzi kres medium, które święciło swoje triumfy przez kolejne dekady? Tak może się stać tym bardziej, że prowadzone badania wyraźnie dowodzą, że odbiorcami ...
-
Ożywienie w przemyśle. PMI wyniósł 51,7 pkt.
Jak podaje IHS Markit, w grudniu 2020 r. wskaźnik PMI polskiego sektora przetwórstwa wyniósł 51,7 pkt. To wartość powyżej progu neutralnego, co oznacza że wśród ankietowanych menedżerów logistyki przybywa optymistów (w listopadzie 50,8 pkt) - ale już prognozy są budowane spokojniej niż w lipcu (52,8 pkt). Dane grudniowe pokazują dosyć niewygodną ...
-
Coface: Rok 2020 to wzrost liczby niewypłacalności o 22 proc.
Coface zaprezentował wnioski ze swojego raportu na temat niewypłacalności przedsiębiorstw w Polsce w 2020 roku. Był to rok specyficzny ze względu na pandemię COVID-19. Odzwierciedla się to w statystykach. W minionym roku o 22 proc. wzrosła liczba niewypłacalności, ale liczba postanowień sądowych dotyczących upadłości i restrukturyzacji spadła o 13 ...
-
PIE: pandemia zagraża rozwojowi małych miast?
3 na 4 spośród miast do 20 tys. mieszkańców odczuły w następstwie pandemii pogorszenie w swoich finansach, ponad połowa wspomina o gorszej sytuacji na lokalnym rynku pracy, a 44 proc. jest przekonanych o słabszej niż przed koronawirusem sytuacji bytowej swoich mieszkańców - wynika z raportu opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny. W świetle ...
-
Zakupy online: jakie trendy na kolejne lata wyznacza pandemia?
O tym, że kupowanie w internecie cieszy się wśród Polaków rosnącą popularnością, mówiło się już od dawna. Jednak to właśnie w czasie pandemii zainteresowanie nimi raptownie wzrosło. Potwierdzeniem tego jest opracowany przez ExpertSender raport „Zakupy online w Polsce 2020”, z którego wynika, że w sieci kupuje już 8 na 10 internautów, z czego 11 ...