-
Analiza otoczenia biznesowego firmy
Analiza powinna dotyczyć tego, co się dzieje obecnie z aktywnością marketingową produktu/usługi oraz tego, co konkretnie realizuje konkurencja w obszarze polityki komunikacyjnej. Interpretacja wyników pomoże wybrać odpowiednią strategię. Może nas także doprowadzić do konieczności podjęcia działań dziewiczych, czyli takich, które ustanowią nowe ...
-
Polski branding narodowy w powijakach
Kraj to ważny element tożsamości rynkowej. Każda firma na świecie jest postrzegana właśnie w kontekście kraju, z którego pochodzi. Kraje, które chcą się liczyć i konkurować na skalę międzynarodową, muszą mieć silne marki. Dzięki marce kraj buduje swój wizerunek, autorytet, bogactwo i dobrobyt. Dlatego tak ważne jest dbanie o konkurencyjność marki ...
-
Producenci żywności: kontrola cen przez UOKiK konieczna
W czwartek 27 sierpnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedział ministrowi rolnictwa Markowi Sawickiemu, że nie ma uprawnień do kontroli marż i cen detalicznych. Producenci żywności, m.in. ze stowarzyszenia Polska Federacja Producentów Żywności nie ustępują po takim oświadczeniu UOKiK-u. Zamierzają złożyć do Ministerstwa Rolnictwa ...
-
UOKiK: gorsza jakość mleka i mięsa
Pogorszyły się wyniki jakości mleka i mięsa oraz ich przetworów, a także miodu. Lepiej, niż w ubiegłym roku wypadła jakość ryb i przetworów rybnych - tak wskazują kontrole Inspekcji Handlowej przeprowadzone na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2009 roku. Zakupy artykułów spożywczych to konieczność. Mleko, ser, wędliny, ryby czy ...
-
Prezent dla dziecka: uważaj co kupujesz
Brak wymaganych przez prawo ostrzeżeń, informacji o producencie, znaku CE - to niektóre nieprawidłowości wykryte przez Inspekcję Handlową podczas kontroli zabawek prowadzonej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia dotyczą 23 proc. produktów. Koń na biegunach, kolorowe klocki a może nowa lalka? Przed świętami wielu ...
-
Uważaj na nieuczciwe umowy ubezpieczeniowe
600 skontrolowanych wzorców umów, 13 sprawdzonych przedsiębiorców, kilkadziesiąt klauzul skierowanych do sądu - to ostatnie działania Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczące ubezpieczeń na życie. Niemal wszyscy przebadani przedsiębiorcy stosowali niezgodne z prawem postanowienia. Każdy konsument może dobrowolnie ubezpieczyć swoje ...
-
Analiza mediów - źródło informacji biznesowych
Właściwe decyzje biznesowe podejmowane są na podstawie dobrych i sprawdzonych informacji na temat rynku, konkurencji, potrzeb konsumentów, perspektyw rozwoju i ich analizy. Bez dobrej informacji menadżer działa intuicyjnie, przez co zwiększa ryzyko popełnienia błędu. Informacje biznesowe można zdobywać na wiele sposobów - np. zamówić raport w ...
-
Schemat biznesplanu
Poniżej przedstawiony został przykładowy schemat biznesplanu. Scharakteryzowane zostały poszczególne elementy dokumentu takie jak: opis zasobów, opis projektów i usług, opis rynku i konkurencji, założenie ekonomiczno-finansowe, szczegółowe prognozy finansowe, a także analiza wykonalności, analiza ryzyk i opis metod przeciwdziałania lub łagodzenia ...
-
Świat: wydarzenia tygodnia 36/2010
Rywalizacja pomiędzy firmami amerykańskimi i europejskimi bardzo często wykracza poza zwykłą konkurencję, bo jest w niej ponadstandardowy poziom emocji. Europejskie firmy stawiają sobie za punkt honoru pokonanie pewnych siebie i swojej przewagi amerykańskich rywali, podczas gdy ci robią wszystko, by tak się nie stało. Przemysł lotniczy to ...
-
Europa: wydarzenia tygodnia 46/2010
Kilka dni temu poinformowano, że Fed zdecydował się na wykup obligacji, co w praktyce sprowadza się do dodruku i wypuszczenia na rynek 600 mld USD. Autorzy tej koncepcji liczą na wyraźną obniżkę stopy bezrobocia z dzisiejszego poziomu 9,6% do ok. 6%, bez generowania presji inflacyjnej. Trudno jeszcze dziś przewidzieć, jakie będą konsekwencje tego ...
-
Sieć elektroenergetyczna Europy a energia wiatrowa
Nie istnieją żadne poważne bariery natury technicznej uniemożliwiające integrację dużej ilości energii z wiatru z europejską siecią elektroenergetyczną. Potencjalne korzyści ekonomiczne natomiast są dość znaczne - przekonują autorzy raportu "Powering Europe", opublikowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (EWEA) podczas ...
-
UOKiK wykrył zafałszowane produkty żywnościowe
Czy wiesz, jakie produkty spożywcze wkładasz do koszyka? W trakcie kontroli prowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zastrzeżenia Inspekcji Handlowej wzbudziło 5 proc. sprawdzonych produktów spożywczych, ponieważ były zafałszowane. W ubiegłym roku inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzali, czy przedsiębiorcy nie ...
-
Nowe usługi w UPC Biznes
Internet, telefon i telewizja są dziś dla przedsiębiorców niezbędnymi narzędziami przyspieszającymi rozwój firmy i przyczyniającymi się do poprawy ich pozycji konkurencyjnej. UPC Biznes, jako partner biznesowy polskich przedsiębiorców, chcąc zagwarantować im optymalne wsparcie działalności i efektywne kontrolowanie wydatków, bez konieczności ...
-
Branża logistyczna wybiera outsourcing
Przeprowadzona przez agencję zatrudnienia Manpower Polska analiza branży logistycznej wskazuje na dużą popularność zaawansowanych usług zewnętrznych w obszarze zasobów ludzkich oraz na dokonującą się ewolucję relacji firma - dostawca usług HR, która zmierza w kierunku strategicznego partnerstwa. Z analizy wynika też, że głównymi wyzwaniami dla ...
-
Finanse gospodarstw domowych w IV kw. 2011
W IV kwartale 2011 r. wartość Barometru KPF-IRG spadła z 67,0 do 66,0 punktów. Spadek ten wystąpił po jednorazowym odbiciu w poprzednim kwartale. Siła tego spadku świadczy jednak, że kontynuowana jest średnioterminowa tendencja spadkowa wartości barometru. Wynik ten może niestety oznaczać utrzymanie obecnie obserwowanej stagnacji na rynku kredytów ...
-
Europa: wydarzenia tygodnia 1/2012
Kiedyś Boeing miał niezagrożoną pozycję na liście producentów samolotów pasażerskich. W latach dziewięćdziesiątych nadmierna pewność siebie została ukarana i amerykański koncern został wyprzedzony w ilości sprzedanych samolotów przez europejskiego Airbusa. Dziś giganci walczą o palmę pierwszeństwa. Jednak ostatnie kilka lat to nie tylko ...
-
Uwaga na fałszywe konta na Facebooku
Kaspersky Lab informuje o coraz większej popularności trendu, w ramach którego cyberprzestępcy wykorzystują fałszywe i przechwycone konta na Facebooku, aby nakłaniać użytkowników tego serwisu społecznościowego do wykonywania różnych działań - od klikania szkodliwych odsyłaczy po przelewanie pieniędzy na konta bankowe oszustów. Należy zaznaczyć, że ...
-
Zakupy online - typy klientów
Dziś nie wystarczy konkurować ceną - konsumenci oczekują, iż internetowy sprzedawca zadba o ich potrzeby na każdym etapie procesu zakupowego. W bliskiej przyszłości podział na zakupy online i offline zupełnie zaniknie. Firmy, które już dziś działają w taki sposób, budują cenną przewagę konkurencyjną. Zakupy w internecie stają się coraz bardziej ...
-
Strategie marketingowe: zawężanie marki
W zależności od celów biznesowych i swojej pozycji konkurencyjnej, firmy przyjmują różne strategie biznesowe. Bezpośrednimi konsekwencjami zmian strategii rynkowej są zmiany w zarządzaniu marką i wizerunkiem. Istnieją dwie podstawowe strategie związane z szerokością i marką oferty: strategia rozszerzania i zawężanie marki. W pierwszej firma stara ...
-
Nowy zakład produkcyjny Bianor w Białymstoku
Bianor, lider w dziedzinie przetwórstwa tworzyw sztucznych, produkcji kontraktowej oraz montażu wyrobów gotowych, uruchomił w Białymstoku, na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, nowy zakład produkcyjny. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym oraz większej powierzchni produkcyjnej i magazynowej, firma zyskała narzędzie do ...
-
Koniunktura konsumencka X 2012
W październiku 2012 r. zaobserwowano spowolnienie spadkowego trendu nastrojów konsumenckich. Nadal jednak utrzymują się one na bardzo niskim poziomie. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,5 pkt proc. i ukształtował na ...
-
Rynek lotniczy 2012
Dokonując analizy rynku usług lotniczych niezbędne jest określenie warunków funkcjonowania na rynku. Omawiany rynek jest poddawany konkurencji w ujęciu gałęziowym oraz międzygałęziowym. Transport lotniczy konkuruje przede wszystkim z pociągami dużej prędkości, natomiast rywalizacja z przewoźnikami autobusowymi czy operatorami działającymi na rynku ...
-
Zarządzanie marką: kontroling marki
Aby zarządzać trzeba mierzyć. Marka to umiejętność wykorzystania wizerunku do osiągania celów rynkowych. Punktem wyjścia oraz zakończenia zarządzania cyklem działań rynkowych może być kontroling marki. Proces ten zaczyna i kończy cały proces zarządzania marką. Zaczyna, ponieważ dostarcza niezbędnych informacji wyjściowych do podejmowania ...
-
Globalne trendy 2013
W tym roku poznamy i docenimy wartość słowa "współ", przekonamy się, że ojcowie to doskonałe "nowe matki", a wszystko to wydarzy się na tle nieustającej batalii pomiędzy dążeniem do bycia doskonałym a poszukiwaniem autentyczności. Tak wynika ze specjalnego raportu "13 for 2013" przygotowanego przez Marian Salzman, CEO agencji Havas PR North ...
-
Polskie firmy: portfel należności I 2013
Po pięciu kwartałach zdecydowanych spadków, Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) bardzo nieznacznie wzrósł. Obecna wartość INP to jednak zaledwie 82,6 punktu, co oznacza piąty najgorszy wynik w ponad czteroletniej historii badania. Jest to wynik znacząco poniżej tych, które osiągane były w okresie od października 2009 r. do kwietnia 2012 r. ...
-
Nazwa produktu spożywczego - stereotypy nazewnicze
Nazwa produktów spożywczych często opiera się na stosowaniu uznanych konwencji. Wystarczy, że jakaś marka odniesie sukces, konkurenci jak najszybciej próbują z tego skorzystać. Powstaje konwencja nazewnicza. Nazwy produktów spożywczych nawiązujące do lidera powstają szybko, nie zawsze w sposób rozsądny. Babunia to „nowa” popularna nazwa ...
-
Firmy telekomunikacyjne łamały prawo. Wysoka kara
Firmy telekomunikacyjne TelePolska i Telekomunikacja Novum łamały prawa konsumentów – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operatorzy nie informowali klientów o możliwości odstąpienia od umów a także pobierali niedozwolone opłaty. Na obu operatorów zostały nałożone kary o łącznej wysokości niemal 2 milionów złotych. Obaj operatorzy ...
-
Badania i rozwój 2013 - światowy system zachęt
Nawet najbardziej innowacyjne gospodarki na świecie w dalszym ciągu stymulują firmy do inwestycji w badania i rozwój. A dla państw mniej innowacyjnych powinna to być konieczność. O tym przekonują eksperci firmy doradczej Deloitte, w drugiej polskiej edycji globalnego raportu "Przegląd zachęt na działalność B+R na świecie w 2013 r.", który został ...
-
Komunikacja z klientem: rośnie popyt na nowe kanały
Wyniki badania konsumenckiego, przeprowadzonego na zlecenie firmy Interactive Intelligence wskazują, że polski klient to klient świadomy i wymagający. Oczekuje dobrej obsługi posprzedażowej i jest w stanie za nią zapłacić, a poirytowany chętnie przechodzi do konkurencji. Choć wizyta w placówce firmy, telefon i email pozostają najważniejszymi ...
-
Reklama kontekstowa 2012
Sieć reklamy kontekstowo-behawioralnej Adkontekst przedstawiła kolejną - już czwartą - edycję raportu na temat polskiego rynku reklamy kontekstowej. Raport został przygotowany na podstawie ankiet przeprowadzonych w czołowych domach mediowych i agencjach interaktywnych specjalizujących się w SEM. W tym roku, w ślad za silnymi trendami w marketingu ...
-
Dyrektorzy finansowi: prognozy IV kw. 2013 r.
W prognozach dyrektorów finansowych (CFO) dotyczących przyszłości polskiej gospodarki widoczny jest coraz większy optymizm. Ponad 60 proc. z nich spodziewa się, że w nadchodzących miesiącach wzrost PKB sięgnie ponad 1,6 proc. Wraca normalność w warunkach prowadzenia biznesu a sytuacja ekonomiczna staje się stabilna. Polskie firmy szykują się do ...
-
E-commerce w Polsce: trendy 2014
Zgodnie z przewidywaniami ekspertów spółki arvato Polska, w 2014 roku będziemy świadkami dalszego, intensywnego rozwoju branży e-commerce w Polsce. Zwłaszcza w przypadku dużych sieci handlowych wykorzystanie kanału elektronicznego stanie się standardem, nie zaś czynnikiem przewagi konkurencyjnej. Coraz większy napór międzynarodowych gigantów ...
-
Innowacyjność przedsiębiorstw a dostępność dotacji unijnych 2014-2020
Słowo innowacyjność zmienia swoje znaczenie i uzasadnienie wraz z kolejnymi odsłonami kierunków rozwoju poszczególnych gospodarek. Niewątpliwie budżet, jakim dysponować będzie Polska na lata 2014-2020 będzie już jednym z ostatnich tak dużych „zastrzyków” dedykowanych bezpośrednio naszej gospodarce z budżetu Unii Europejskiej. Perspektywa finansowa ...
-
Konsumpcjonizm w odwrocie? Teraz liczy się współdzielenie
Raport agencji Havas Worldwide „Nowy typ konsumentów i gospodarka oparta na współdzieleniu” wskazuje na zmieniające się trendy w podejściu do konsumpcji – jak się okazuje, Polacy dostrzegają zagrożenia wynikające z nieodpowiedniego gospodarowania zasobami i stawiają raczej na jakość, a nie ilość posiadanych rzeczy. Przychylnością cieszy się także ...
-
Rowery dla dzieci po lupą IH
W II kwartale bieżącego roku Inspekcja Handlowa, na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przyjrzała się bezpieczeństwu i oznakowaniu rowerów dziecięcych oraz fotelików i bagażników do ich przewożenia. Spośród 303 partii skontrolowanych jednośladów zastrzeżenia inspektorów wzbudziła co trzecia. Przeważnie uwagi dotyczyły braku osłony ...