-
Większy ruch lotniczy, więcej opóźnień i więcej odszkodowań
Ruch lotniczy w naszym kraju jest coraz bardziej dynamiczny, a z analiz firmy PwC wynika nawet, że dysponujemy jednym z największych potencjałów na terenie całego Starego Kontynentu. Tylko w I kwartale br. wszystkie krajowe porty lotnicze przyjęły 7 565 349, co oznacza względem analogicznego okresu poprzedniego roku wzrost rzędu 17%. Większy ruch ...
-
Łódź, czyli coraz większy potencjał biznesowy
Łódż, trzecie co do wielkości miasto w Polsce, jeszcze do niedawna traktowana była jak uboga krewna innych rodzimych metropolii. Wiele wskazuje jednak na to, że już wkrótce będzie jej dane raz na zawsze zerwać z tą etykietą. W najnowszym wspólnym badaniu Antal i CBRE „Łódź miastem nowych inwestycji” potencjał biznesowy tego miasta oceniono na 7,5 ...
-
10 ryzyk, których boją się polscy przedsiębiorcy
Wzrastająca konkurencja, zmiany w prawie, spowolnienie gospodarcze, ceny towarów, należności wobec kontrahentów, wahania kursów walut, ryzyko utraty płynności oraz brak pracowników. To dziś kluczowe z punktu widzenia polskich przedsiębiorców bariery przedsiębiorczości - wynika z najnowszego raportu Aon Polska. Problem kadrowy pojawił się na czele ...
-
Młodzi Polacy na zakupach. Jak i gdzie kupują?
O tym, że młodość rządzi się własnymi prawami, wiadomo nie od dziś. Okazuje się, że ta maksyma dotyczy również decyzji zakupowych podejmowanych przez najmłodszych konsumentów. Zlecone przez Agencję Freebee badanie „Quo vadis polski konsumencie” przygląda się zachowaniom nabywców poniżej 24 roku życia, stanowiąc istotną wskazówkę dla sprzedawców. ...
-
Polski rynek kosmetyczny rośnie szybciej niż francuski
Polski rynek kosmetyczny rozwija się w intensywnym tempie, a małe, rodzime manufaktury stają się sporą konkurencją dla wielkich, globalnych koncernów. Z danych przedstawionych przez Deloitte wynika, że w minionym roku jego wartość osiągnęła 16 mld zł, a przemysł kosmetyczny przyczynił się do 7 mld zł wartości dodanej w polskiej gospodarce, ...
-
Automatyzacja. Roboty przejmą połowę pracy na świecie?
Jeszcze do niedawna automatyzacja była zagadnieniem, o którym mówiło się wyłącznie w kontekście nadchodzących dziesięcioleci. Dziś uważa się ją za czynnik decydujący o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa na przestrzeni nadchodzących nie dekad, ale lat. Potwierdzeniem tego może być chociażby opublikowany na początku roku McKinsey Global który ...
-
Zakupy online. Jak kupują Europejczycy?
Przed nami druga edycja realizowanego przez DPDgroup Barometru E-shopper. Opracowanie wskazuje dominujące tendencje w zachowaniach europejskich e-konsumentów. Czego dowodzi? Przede wszystkim okazuje się, że zakupy przez internet ciągle zyskują na popularności, a trend ten widoczny jest zwłaszcza w przypadku transakcji transgranicznych. Widać ...
-
Media to sfera wrażliwa. Wywiad z prezesem UOKiK
Rosyjski kapitał nie powinien mieć możliwości zakupu najważniejszych mediów w Polsce – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK od dłuższego czasu prowadzi analizy rynku medialnego, ale dla tzw. zwykłego Kowalskiego działania na rynku medialnym mogą być nie do końca zrozumiałe. Jak objaśnić obywatelom sens ...
-
Wakacje 2017 według polskiego podróżnika
Wakacje 2017 mamy już dawno za sobą. Można zatem dokonać podsumowań - Travelplanet.pl zaprezentował najnowszy, coroczny raport poświęcony preferencjom urlopowym Polaków. Z opracowania dowiadujemy się m.in., że w minionym roku statystyczny Kowalski na wypoczynek udawał się w parze i kierował się - choć już nie tak chętnie jak rok wcześniej - do ...
-
Głosowali za Brexitem i pożałują?
Ci, którzy głosowali za Brexitem, mogą czuć się oszukani. Zamiast oszczędności na unijnych składkach, lepszej ochrony zdrowia czy braku konkurencji ze strony obywateli UE na rynku pracy, wyłania się groźba masowych zwolnień i pogorszenia kondycji gospodarczej. Gorąca dyskusja o skutkach Brexitu odżyła w Wielkiej Brytanii po doniesieniach o tajnym ...
-
Jak omnichannel zmienia handel detaliczny?
W dzisiejszych realiach priorytetem konsumentów coraz częściej staje się wygoda. I to właśnie z tego powodu należy być przygotowanym, że podział na handel internetowy i stacjonarny będzie ulegał coraz większemu zatarciu, a cała branża traktowana będzie jako omnichannel - twierdzi Konrad Hrabia, Operational Director z firmy Modis. Jego zdaniem ...
-
Polska i świat. 2018 rok wg Deutsche Bank
Polska gospodarka weszła w nowy rok, notując 5,1 proc. wzrost w IV kw. 2017 r. I choć w perspektywie najbliższych kilkunastu miesięcy nadal ma trwać ożywienie koniunktury, to tempo wzrostu raczej nie będzie już tak spektakularne jak w 2017 r. Długo oczekiwanym pozytywnym trendem w 2018 r. będzie przyspieszenie inwestycji i stopniowe zwiększanie ...
-
Łańcuch dostaw w Polsce: słabe i mocne strony
Jakie zdanie o Polsce mają przedstawiciele sektora logistycznego? Okazuje się, że całkiem dobre. Z raportu opracowanego przez CBRE i Panattoni „Logistics Confidence Index Poland 2017” wynika, że w 3 z 5 badanych kategorii wypadamy lepiej niż nasi europejscy konkurenci. Dobrze oceniani jesteśmy przede wszystkim w zakresie kosztów prowadzenia ...
-
Konsumenci i rozwój technologii zmieniają oblicze handlu
Konsumenci i nowe technologie zmieniają oblicze handlu - głosi najnowszy raport KPMG International pt. „Disruptive influences: three key trends transforming the face of retail”. I rzeczywiście zmiany w prowadzeniu gospodarstw domowych i samym stylu życia powodują, iż w walce o klienta dziś - jak nigdy dotąd - liczy się wygoda i szybkość. Rosnące ...
-
10 kluczowych trendów w obsłudze klienta firm produkcyjnych
Wprawdzie nastawienie na klienta to kwestia kluczowa w każdym rodzaju działalności, to jednak widać, że wyraźniej zaznacza się ono wśród firm działających w modelu B2B aniżeli w segmencie dóbr konsumenckich (B2C). Już 4 spośród 5 firm trudniących się produkcją jest przekonanych, że kluczem do rozwoju biznesu jest personalizacja usług. Jakie ...
-
5 barier, które mogą hamować sztuczną inteligencję w Polsce
Raport PWC „2018 AI Predictions” przekonuje, że wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji to czynnik, od którego w przyszłości zależeć będzie przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw. Z takiego założenia wychodzi niemal 3 na 4 zarządzających (72%). Czy jednak jesteśmy na to gotowi? Czy polski biznes, nauka oraz administracja są przygotowane na ...
-
Idea gospodarki o obiegu zamkniętym wchodzi w fazę realizacji
Choć gospodarka o obiegu zamkniętym porównywana jest do wcześniej wykorzystywanych haseł zrównoważonego rozwoju czy społecznej odpowiedzialności firm, które w dużej części rynku polegały jedynie na działaniach wizerunkowych, stawiam tezę, że tym razem idea ta wchodzi w kolejną fazę i zaczyna być rzeczywistością. To skutek działań Komisji ...
-
Świat: wydarzenia tygodnia 20/2018
Aparaty kompaktowe zostały praktycznie całkowicie wyparte przez smartfony. Na rynku już pojawiły się smartfony z obiektywami o jasności f/1.5, pozwalające uzyskiwać doskonałej jakości zdjęcia nawet w nocy. Rynek fotograficzny skurczył się i w tej chwili oferta aparatów kierowana jest głównie do profesjonalistów lub pasjonatów. Przyszłością, ...
-
Wolny zawód = dobry humor?
Dziś uprawiać wolny zawód jest bez wątpienia nieco łatwiej niż przed laty. Sprzyja temu stabilny wzrost gospodarczy i rosnąca konsumpcja prywatna, które ułatwiają prowadzenie działalności i to nawet w warunkach silnej konkurencji rynkowej. Nie powinno być zatem dużym zaskoczeniem, że przedstawicielom tej grupy zawodowej dopisują dobre nastroje. Z ...
-
Eksport produkcji rolno-spożywczej a kursy walut
Jak wynika z danych GUS, w minionym roku wartość eksportu towarów rolno-spożywczych podskoczyła o 12%, sięgając tym samym poziomu 27,3 mld euro. Tak wysoka sprzedaż powinna cieszyć, ale okazuje się, że sprawy nie przebiegają wcale tak gładko jak życzyliby sobie tego eksporterzy. Problemem są przede wszystkim niskie marże, którymi firmy starają się ...
-
5 powodów, dla których zadbasz o politykę cenową w e-commerce
Podczas prowadzenia sprzedaży internetowej czy stacjonarnej w czasach łatwo porównywalnych cen w Internecie oraz królujących obniżek do 70% polityka cenowa ma szczególne znaczenie. Z jednej strony mamy klientów szukających znacznych obniżek, z drugiej zmieniające się ceny mogą być frustrujące dla stałych klientów kupujących w sklepie w regularnych ...
-
6 grzechów głównych w marketingu e-commerce
Grzeszki zdarzają się wprawdzie każdemu, ale w biznesie ich konsekwencje bywają o tyle poważne, że mogą negatywnie zaważyć na wizerunku i wyniku finansowym firmy. Czego powinniśmy wystrzegać się w handlu internetowym, aby osiągać zyski i nie dać się konkurentom? Oto 6 grzechów głównych w marketingu e-commerce. 1. Brak informacji o promocjach ...
-
Jak szybko polska gospodarka goni Europę?
Polska gospodarka z konsekwencją ściga swoje najzamożniejsze konkurentki z Unii Europejskiej - donosi tegoroczna edycja raportu Warsaw Enterprise Institute. Jeżeli jednak naprawdę chcemy, aby w 2050 roku żyło nam się tak dobrze jak mieszkańcom zachodu Europy, musimy nieco przyspieszyć. Wprawdzie średnia europejska już dziś jest w naszym zasięgu, ...
-
Nowe technologie na rynku pracy 2019
Nowe technologie dają o sobie znać już niemal w każdej dziedzinie życia i biznesu. Nie inaczej jest w przypadku rynku pracy, gdzie z powodzeniem są one wykorzystywane m.in. w rekrutacji pracowników czy budowaniu wizerunku pracodawcy. Postęp technologiczny otwiera nowe możliwości także przed specjalistami od HR, którzy zyskują narzędzia ...
-
Coraz bieglejsi w customer experience
Dbałość o customer experience to w dzisiejszych czasach warunek konieczny budowania wizerunku marki, przewagi konkurencyjnej, a także dynamiki przychodów. Na szczęście radzimy sobie z tym coraz lepiej. Potwierdzeniem tego mogą być chociażby rezultaty ostatniego badania KPMG, z którego wynika, że odsetek firm ocenianych pozytywnie pod względem ...
-
Polska: wydarzenia tygodnia 4/2019
Wzrost wynagrodzeń w niektórych branżach usługowych został zaabsorbowany przez przedsiębiorców, a nie przeniesiony na ceny usług dla klientów. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2018 r. wzrosły o 1,1% w relacji do grudnia 2017 i pozostały na niezmienionym poziomie względem listopada 2018. Potwierdza to wyniki szybkiego szacunku z ...
-
Polski eksport na trójkę z małym plusem
W minionym roku polski eksport nieco wyhamował, co było efektem spowolnienia eksportu niemieckiego i ogólnego osłabienia globalnej wymiany handlowej. Prognozy Santander Banku zakładają, że ta tendencja da o sobie znać również w nadchodzących miesiącach, choć - co bardzo istotne - wartość wysyłki towarów z naszego kraju będzie rosła, osiągając w ...
-
Polska: wydarzenia tygodnia 6/2019
Coraz większą rolę w handlu będą odgrywać technologie, które z jednej strony usprawnią proces zakupowy, z drugiej spowodują lepszą personalizację ofert dla poszczególnych konsumentów. Sprzedawcy będą też więcej inwestować w segment zdrowej żywności, bo konsumenci coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia i jakości produktów, oczekując od nich ...
-
Polski transport w 2019 r.
Jak wynika z danych udostępnionych przez GUS, ubiegłoroczny wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w polskim transporcie zachował rosnący trend, co świadczyć może o optymizmie cechującym przedsiębiorców z tej branży. I wprawdzie nadchodzące miesiące mają przynieść sporo wyzwań, to analitycy sektora TSL z Santander Bank Polska przekonują, że popyt ...
-
Czy mały biznes jest gotowy na cyfrową transformację?
Cyberzagrożenia (33%), presja ze strony konkurencji (27%), nowe regulacje, w tym RODO (23%), coraz bardziej wymagający rynek pracy (23%), zbyt szybkie tempo postępu technologicznego (23%), problemy z infrastrukturą IT (18%). To - jak wynika z badania Konica Minolta - główne wyzwania jakie rysują się obecnie przed małymi i średnimi ...
-
Internet Rzeczy potężnym narzędziem w rękach sprzedawców
Często stosowane w branży handlowej hasła „personalizacja” i „sprzedaż wielokanałowa” nie są już tylko koncepcjami, nad którymi pracują detaliści. Coraz więcej z nich aktywnie wdraża innowacyjne rozwiązania technologiczne i stopniowo przechodzi na inteligentne środowisko, aby zyskać przewagę nad konkurencją w gospodarce na żądanie. Oceniając to, w ...
-
Wysoka jakość obsługi klienta nowym źródłem przychodów
Wysoka jakość obsługi klienta to jeden z kluczowych czynników pozwalających utrzymać wysoką konkurencyjność - wynika z ostatniego badania Salesforce. Nie powinno być zatem zaskoczeniem, że jest to obszar działalności, w którym firmy na potęgę wręcz inwestują nie tylko w najnowocześniejsze technologie, w tym m.in. w sztuczną inteligencję, ale ...
-
Inżynierowie liderami innowacyjności
Jak dowodzi badanie Smart Industry Polska 2019 (SIP), polscy inżynierowie w większości są przekonani, że to właśnie kadra techniczna powinna wziąć na swoje barki rolę lidera zmian w przedsiębiorstwach produkcyjnych i związaną z tym odpowiedzialność. Reprezentanci małych i średnich przedsiębiorstw są zdania, że zawód inżyniera nie tylko zyska na ...
-
Zielona energia oparta na miedzi
Opracowany przez KE dokument pt. „Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dla prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej klimatycznie gospodarki” wskazuje, że osiągnięcie zerowego poziomu emisji gazów cieplarnianych powinno nastąpić do 2050 roku. Poprzeczka postawiona jest wysoko, ale Europejski ...
-
Insurtech. Konieczna rewolucja czy nadmierna ingerencja?
Nowe technologie zmieniają rynki. Nie inaczej sprawy wyglądają w przypadku rynku ubezpieczeń, gdzie coraz większą popularnością cieszy się m.in. telematyka. Nowości jest jednak znacznie więcej, a dynamika, z którą się pojawiają może wprawiać statystycznego Kowalskiego w lekką konsternację. Czym są nowe technologie, po które coraz częściej sięgają ...